Bewegen

 

Afvallen en beweging gaan samen, want door meer te bewegen zal je met een aangepast eetpatroon écht gaan afvallen. En beweging heeft een positief effect op de gezondheid, zowel op lange als korte termijn. Door te bewegen worden spieren en bloedsomloop gestimuleerd. Je lichaam krijgt meer zuurstof binnen waardoor je je beter zult voelen. Het zorgt ervoor dat je bloedvaten en hart in conditie blijven. Door regelmatig te bewegen wordt je fitter en krijg je  meer energie. Meer concreet heeft beweging de volgende voordelen:

·   het verkleint de kans op hart- en vaatziekten;  

·   het verlaagt het cholesterolgehalte in uw bloed;  

·   het verlaagt de bloeddruk;  

·   het heeft een positief effect op het afweersysteem, waardoor je beter bestand bent tegen infecties;  

·   minder kans op diabetes;  

·   je blijft beter op gewicht;  

·   het zorgt voor krachtigere botten en sterkere spieren;  

·   je spijsvertering werkt beter;  

·   het verkleint de kans op verschillende soorten kanker;  

·   je hebt minder kans op ongevallen of blessures.  

Naast positieve lichamelijk aspecten levert het ook een aantal prettige neveneffecten:

·   je voelt je meer ontspannen;  

·   je bent beter bestand tegen stress en depressies;  

·   je slaapt beter;  

·   je bent minder moe.  

Samen met jou kijk ik wat het beste bij jou past, want de één zal liever kiezen voor een conditiesport zoals hardlopen, terwijl een ander een spierversterkende sport verkiest zoals bijvoorbeeld Pilates. We maken dan samen een beweegplan. Eventueel kan ik je doorverwijzen naar een sportschool, sportvereniging of een personal coach!

Het Nederlands Instituut voor Sport en Beweging raadt mensen met overgewicht aan om elke dag minimaal 30 minuten én het liefst meer te bewegen op een matig intensief niveau. Je kunt hierbij denken aan wandelen, fietsen of zwemmen. Deze 30 minuten mogen over de hele dag verspreid worden.

Sporten

Daarnaast raden ze aan om 2 – 3 keer per week intensief te sporten gedurende minimaal 30 minuten. Hierbij kun je denken aan hardlopen, mountainbiken, spelsporten zoals tennis, voetbal, hockey etc.

Ben je niet zo sportief dan gaan we toch op zoek naar mogelijkheden om zo goed mogelijk in beweging te blijven.