Risico's overgewicht

Hart- en vaatziekten

Bij te veel of verkeerde voeding bestaat het risico dat uw bloedvaten dichtslibben door een hoog cholesterolgehalte en uw hart onnodig hard moet werken. Hier merkt u niks van. Een hoog cholesterolgehalte geeft namelijk geen lichamelijke klachten, maar kan op termijn tot hart- en herseninfarcten leiden. Gevarieerde en gezonde voeding (vooral weinig verzadigd vet) zorgt dat het cholesterolgehalte in het bloed op normaal niveau blijft, waardoor de slagaders schoon blijven. Behalve de invloed van een hoog cholesterolgehalte op hart- en vaatproblemen bestaan er andere verbanden tussen (het voorkomen van ) bepaalde ziekten en bepaalde soorten voeding.

Hoge bloeddruk

Zout kan bloeddrukverhogend werken. Een te hoge bloeddruk vergroot o.a. de kans op een beroerte. Er zijn ook positieve invloeden: gebruik van onverzadigde vetten vermindert het risico van hart- en vaatziekten. Groente en fruit hebben een gunstige invloed op bijvoorbeeld hart en bloedvaten.

Wat is cholesterol eigenlijk?

Cholesterol is een vetachtige stof die nodig is om lichaamscellen aan te maken. Het is ook de grondstof voor bepaalde hormonen en galzuren. Het lichaam maakt ongeveer 70% van het cholesterol in ons lichaam aan. De rest wordt uit voedsel opgenomen, vooral uit dierlijke vetten. Daarom is het cholesterolgehalte in het bloed afhankelijk van de hoeveelheid vet die u eet, met name de hoeveelheid verzadigd vet in uw voeding. Dit wordt in het lichaam omgezet in cholesterol. Men schat dat 15% van de Nederlanders een te hoog cholesterolgehalte heeft. Behalve voeding zijn roken en te weinig lichaamsbeweging van invloed op het cholesterolgehalte.

Diabetes

Diabetes. U kent het misschien wel onder de naam suikerziekte. Wat heeft suiker met diabetes te maken?

Een andere naam voor suiker is glucose. U heeft glucose nodig als bron van energie. Glucose is een koolhydraat, net zoals zetmeel. Producten die relatief veel koolhydraten bevatten zijn: brood, aardappelen, rijst, pasta, fruit en natuurlijk kristalsuiker.  Normaal heeft u precies genoeg glucose in het bloed. Dit regelt het hormoon insuline, dat aangemaakt wordt in de alvleesklier.

De alvleesklier krijgt een signaal om dit hormoon aan te maken als het glucosegehalte in het bloed te hoog is. Insuline zorgt er dan voor dat het glucosegehalte in het bloed daalt tot een normaal niveau.

Bij diabetes werkt dit systeem niet goed en is de glucosestofwisseling verstoord. Er zijn 2 soorten diabetes:
•diabetes type 1
•diabetes type 2

Diabetes type 1 Mensen met diabetes type 1 maken niet of nauwelijks insuline aan. Door het gebrek aan insuline stijgt het glucosegehalte in het bloed. Diabetes type 1 komt vooral voor bij kinderen en jongvolwassenen.

Diabetes type 2 Mensen met diabetes type 2 maken wel insuline aan, maar te weinig. Hierdoor worden de cellen in het lichaam geleidelijk minder gevoelig voor insuline.
Meestal ontstaat deze aandoening bij mensen van middelbare leeftijd. Vroeger sprak men ook wel van ouderdomsdiabetes. Deze benaming klopt niet meer. Diabetes type 2 komt op steeds jongere leeftijd voor. Dit heeft onder andere te maken met onze leefstijl.

Diabetes is een risicofactor voor hart- en vaatziekten. Als diabetespatiënt heb je een hogere kans op het  krijgen van een hart- of vaatziekte. Daarnaast krijgen veel mensen met diabetes problemen met hun ogen en nieren.

Gewrichtsklachten

Wie dik is, zal zijn gewrichten logischerwijs meer belasten dan een slank persoon. Vooral de gewrichten van enkels, knieën, heupen en de onderrug hebben flink te lijden onder de extra kilo’s die ze moeten dragen. Ook lage rugpijn komt vaker voor bij mensen met overgewicht. Om de klachten te verlichten gebruiken veel mensen medicatie die de kans op hart- en vaatziekten doen toenemen. En dat is gevaarlijk, omdat zij al een verhoogd risico lopen op deze aandoeningen.

Kanker

Overgewicht speelt een belangrijke rol bij het ontstaan van kanker. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat overtollig lichaamsvet het risico op kanker aanzienlijk verhoogt. De rol van dit lichaamsvet bij het ontstaan van kanker is zó groot dat gezegd kan worden dat, na niet roken, het behouden van een gezond gewicht het beste middel is om de kans op kanker te verkleinen.

 

Als je bovenstaande risico's bekijkt is het raadzaam om iets aan overgewicht te doen. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat een gewichtsafname van 5% al kan leiden tot een afname van de gezondheidsrisico's. Geleidelijke gewichtsafname is het beste voor het lichaam.